roadtrip rundt i europa

10 dages roadtrip rundt i Europa – Sådan gjorde vi

Sommeren lakker mod enden, og efteråret er så småt begyndt at vise sig rundt omkring. Vi brugte – ret spontant – vores sommerferie udenlands i år, og det var på ingen måde planlagt på forhånd.

Når planer ændres

Vi havde faktisk lagt en ret grundig plan – hvis vi selv skal sige det! Vi havde planlagt en roadtrip ned over Sjælland og rundt på Lolland-Falster og nogle andre små øer. Men den fredag vi gik på ferie, havde vejrguderne lige en overraskelse i ærmet til os. Vejrudsigten var ændret drastisk, og det betød, at vi ville få i hvert fald fem ud af 10 dage med seriøst regnvejr (+10mm). Nu er vi normalt ikke bange for hverken regn eller vind, men 10 dage i telt og shelter, hvoraf det skulle regne halvdelen af tiden. Det var ikke videre tiltrækkende, og ikke lige umiddelbart sådan vi gerne ville bruge vores ferie.

Så vi kiggede på hinanden, pakkede bilen, og kørte sydpå. Helt uden en plan og helt uden et egentligt mål. Ugen inden afgang var vi stødt på app’en @park4night på instagram. Vi havde derfor pakket bilen således, at vi kunne sove i den, hvis det blev nødvendigt – det skulle senere vise sig, at være en god ide.

Vi kørte mod München den første dag, og det var egentlig vores eneste planlagte stop. Lars ville gerne i Globetrotterne (Forstil dig Magasin bare kun fyldt med friluftsudstyr!), og vi tog derfor et langt stræk, og nåede München lige over midnat.

Første nat med @park4night

Lidt uden for München skulle vi prøve @park4night for første gang. Vi havde fundet en plads på app’en, der lå lige ud til Donau og ved siden af en lille landsby, og vi trillede stille ind på pladsen efter midnat. Der holdte allerede tre andre biler, og der stod også et lille telt med en cykel ved siden af. Vi kunne ikke rigtig se hverken floden eller meget andet, så vi lagde os hurtigt til rette i mørket og fald i søvn med det samme.

Næste morgen ventede der os dog noget af en overraskelse. Vi lå lige op og ned af Donau floden, og på den skønneste lille plads i udkanten af en landsby. Mange af de andre var taget afsted omkring kl. 06.00, men da vi var ankommet sent, smækkede vi bagsmækken i bilen op, og fik lidt luft indenfor. Derefter sov vi lige en lille time mere – det var jo ferie 🙂

På pladsen var der et fint lille toilet med bad, som var gratis at benytte. Det var super fine faciliteter, hvilket vi slet ikke havde regnet med, da der inde på app stod, at der langt de fleste steder ikke var toilet osv. Så det var en glædelig overraskelse.

Afsti afsted

Efter en tur ind til München (eller som Lars sagde: “En tur i himlen,”) kørte vi videre mod Gardasøen. Her ankom vi hen under aftentid, og vi fandt den fineste lille plads, hvor vi kunne ligge i vores bil, med kun få meter ud til selve søen. Udsigten var selvsagt fantastisk, og på trods af, at vi lå ved en vej, så var der utrolig roligt efter kl. 23.00.

roadtrip rundt i europa

Udsigten fra vores overnatningssted ved Gardasøen.

Vi vågnede næste morgen op til den smukkeste solopgang, og vi begyndte at se det pokkers smarte ved @park4night. Man slipper for at skulle ud og lede efter de flotte overnatningssteder, andre har allerede fundet dem til dig – og ganske gratis endda!

Alt i alt endte vi med at bruge @park4night en del. Vi betalte kun for tre overnatninger ud af ni i alt, så vi sparede altså ret mange penge på den post.

Hvordan gjorde vi i praksis?

1. Hvordan fandt I steder at overnatte?

Vi brugte app’en @park4night undervejs på vores roadtrip, og så kørte vi efter, hvad vi gerne ville se. Lars ville gerne til München, San Marino, og Venedig, og jeg ville gerne til Gardasøen, Plansee i Tirol og Dolomitterne. Så vi sørgede egentlig bare for, at passe vores rute ind efter det.

Når vi kørte, havde co-driveren ansvaret for at lede efter overnatningssteder, så vi fandt dem løbende, og ofte først på selve dagen.

2. Hvordan kom I på toilettet og i bad?

Nogle få steder var der toiletter og bad på pladserne, men det hørte til sjældenhederne. Så ofte planlagde vi det sådan, at vi holdte ind på en rasteplads inden vi ankom til vores plads for natten, og igen om morgenen når vi kørte fra pladsen. Vi havde også tre betalte overnatninger, to på campingpladser og en på et hotel, og her var der selvfølgelig mulighed for at gå i bad. Derudover badet vi også en del – både i Gardasøen og i Adriaterhavet.

3. Hvordan lavede og opbevarede I mad?

Nu har vi en del udstyr qua vores hang til friluftsliv, og derfor havde vi allerede en del madlavningsmuligheder. Vi havde vores Jetboil Flash med, som vi varmede vand til kaffen og til opvaske vand i. Desuden havde vi et Primus Tupike stove med, som kørte på gas, og som vi lavede alle vores måltider på, (når vi altså ikke spiste ude).

Har man ikke allerede en eller anden form for madlavningsudstyr, så kan vi klart anbefale en Trangia, den kan man sagtens klare sig med.

Sidste år på vores Tour De Jylland havde vi en stor køleboks med, som kunne sluttes til strøm i bilen. Det fravalgte vi i denne omgang, da den simpelthen ville fylde for meget. Vi havde derimod lånt en mindre Stanley outdoor cooler, som passede perfekt i størrelsen. Det krævede lidt mere planlægning i forhold til at få frosset køleelementer, men det fungerede godt for os.

Obs! Du kan få frosset eller udskiftet dine køleelementer på mange europæiske campingpladser, og en pose frosne grøntsager kan også redde det hele i en snæver vending.

4. Var I utrygge ved nogle af jeres overnatningssteder?

99% af tiden nej – stederne inde på @park4night er virkelig godt beskrevet, og der er ratings og kommentarer på næsten alle pladser, og det hjælper virkelig meget! Vi var faktisk heldige i førstevalget af overnatningssteder alle gange undtagen en.

Vores sidste overnatning havde vi omkring Bonn, og her havde vi fundet en plads ret tæt på byen. Normalt vil vi hellere kører lidt længere ud, da der ofte er flot natur og færre mennesker. Stedet havde fået lidt blandet anbefalinger, men vi satsede og kørte derhen. Det fortrød vi dog hurtigt igen, pladsen lå ud til en stor og larmende vej. Vi tog et hurtigt kig, og satte os i bilen igen. Det var ikke noget for os, så vi gav os til at lede på ny. Vi fandt hurtigt en plads 20 min udenfor byen, og da vi ankom derude, holdt der allerede en lille camper. Dejligt! Vi parkerede trygt ved siden af dem, og nød udsigten ud over markerne lige ved siden af.

Gør dit forarbejde

Vi var altså heldige med 5 ud af 6 pladser, og den sidste løste sig også til sidst. Men vores bedste anbefaling er absolut, at læse ALLE kommentarerne om pladserne inde på app’en. Det er en kæmpe hjælp, når man skal vælge plads.

Det var lige en kort gennemgang af, hvordan vi uden den store planlægning fandt 6 gratis overnatningssteder rundt om i Europa, og hvordan vi fik det hele til at hænge sammen.

Ligger du inde med flere spørgsmål, så skal du være velkommen til at skyde løs. Vi deler gerne både overnatningssteder og andre informationer. Du fanger os lettest over på Instagram @Naturturisterne.

Psst. @park4night virker også herhjemme, så har du en bil, camper eller et telt, så er der nogle fantastiske overnatningssteder herhjemme også.

Er du mere til en friluftsferie i Danmark, kan du her finde vores guide til friteltning: 275 friteltningssteder i Danmark